No, nothing has changed.



I

"There was this book I read and loved
The story of a ship
Who sailed the world and found
That nothing else exists
Beyond his own two sails and wooden shell
And what is held within ;

All else is sure to pass"

Just nu läser jag dock inga böcker om skepp, utan kanske en av de finaste kärleksromaner som skrivits ; "Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg. Det är en sådan där bok som är underbar redan från första sidan, och det är inte så himla vanligt, tycker jag. Sedan skadar det ju inte att huvudpersonerna heter Lydia Stille och Arvid Stjärnblom. Kanske de finaste namnen någonsin.
Jag tycker att ni borde läsa.

(Båtarna på bilden finns förresten i en liten spansk by, som jag och Moa besökte en sommar.
Moas högsta dröm är att bli pirat, så hon ville fotografera båtarna. Fast helst ville hon nog stjäla en av dem och segla någonstans. Helst någonstans där det finns pirater.)




II

"Oh, you are the roots that sleep beneath my feet
  And hold the earth in place"

Förra söndagen flyttade jag in hos min bästa vän Moa. Vi gick i skolan om dagarna, så allt var lite kaosartat emellanåt, men också finast i världen. Egentligen var det väl tänkt att vi skulle plugga om kvällarna, men så blev det ju självklart inte. Vi pratade mest istället, och drog överdrivet många interna skämt om Räsim och Harlequin och hur de skulle ta över våra liv. Annars spelade vi mest Bright Eyes och munkmusik på hög volym och bad till Gud att deras kinesiska hyresgäst inte skulle vakna. På torsdagen flyttade jag hem igen.

(På bilden sitter Moa och läser om kor. Hon går nämligen sista året på jordbruksprogrammet. Eller "bondeprogrammet" som det heter i folkmun. Medan jag läste ELLE läste hon en bok som heter "Kosignaler". Jag tror det säger ganska mycket om oss.)




III

"And we share a name
On some picturesque grave"

Idag var jag på kyrkogården. Det finns en grav där som jag har besökt i många år. Den tillhör en urmakare som levde för länge sedan. Jag vet egentligen ingenting om hans liv. När jag var liten brukade jag sitta på gräsmattan framför kyrkan och skriva ned påhittade berättelser om honom.

(När jag cyklade hem från kyrkogården höll jag på att bli påkörd)

IIII

Ibland är det just så enkelt.

IIIII

Each time a curtain opens
sunlight pours in ;

A lifetime melts away.


Kommentarer
Postat av: Moa

hej min bebis, saknar dig!

2009-04-13 @ 09:41:51
Postat av: Hanna

blir så glad när du uppdaterar. Hjalmar Söderberg är så fantastiskt bra!

2009-04-13 @ 13:14:16
URL: http://overture.webblogg.se/
Postat av: Sara

Åh

2009-04-14 @ 13:55:40
URL: http://herrbertrand.blogg.se/
Postat av: oliver

men så fint.

2009-04-14 @ 21:17:07
URL: http://bohemerochpoeter.blogg.se/
Postat av: Hugo

Vill man träffa pirater ska man till Afrikas östkust nu för tiden. Somaliska pirater är the bees knees, men man ska inte glömma att det till och med funnits (anarkistiska, in a good way) piratsamhällen på Madagaskar!

2009-10-06 @ 19:19:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0