De välvilliga / The kindly ones / Les bienveillantes

Jag älskar litteratur och läser mycket. Vanligtvis läser jag 1-2 böcker om dagen. Ibland fler, ibland färre. Ändå är det förvånansvärt få böcker som verkligen skakat om mig, funnits kvar någonstans inom mig långt efter det att de blivit utlästa. I början av december läste jag en bok som jag tycker att ni borde läsa, för jag tror att ni också kommer känna er en aning förändrade efter att ha läst den. Romanen heter "De välvilliga" i svensk översättning,är skriven som en självbiografi och handlar om den föredetta SS-officeren Maximilian Aue och hans liv under kriget.

Nu kanske ni tänker att detta låter rätt ordinärt, rent litterärt, och att det är något ni redan läst olika versioner av. Så tänkte iallafall jag när jag lånade den, men jag hade helt fel. Enligt mig är detta något annat, något extraordinärt och omåttligt intressant ur ett historiskt, moraliskt och psykologiskt perspektiv. Sedan skadar det ju inte att språket är oklanderligt.

Jag tycker att ni ska läsa.








Kommentarer
Postat av: Robin

Det var den här du berättade om för mig va? Den verkar fin.

2008-12-31 @ 04:31:33
URL: http://meneden.blogspot.com/
Postat av: Moa

Din blogg är så jättefin!

2008-12-31 @ 13:27:08
Postat av: H

å tack för tipset,

2008-12-31 @ 14:41:25
URL: http://overture.webblogg.se/
Postat av: Linnéa

Robin ; Ja, det är den här jag pratat om. Jag tror att du skulle tycka om den, eller åtminstone finna den intressant.

2008-12-31 @ 16:45:13
URL: http://padraicmyprince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0